Wydanie wymiana oraz unieważnienie dowodu osobistego

Nr karty: 13


WYMAGANE DOKUMENTY

  • wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego (składa się osobiście).

 

Załączniki:

  • 2 aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm(bez nakrycia głowy, okularów z ciemnymi szkłami, głowa w pozycji lewego półprofilu, z widocznym lewym uchem). Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Natomiast dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

  • odpis skrócony aktu urodzenia, w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński (z wyjątkiem osób urodzonych na terenie Gminy Skulsk i dokument znajduje się w tutejszym Urzędzie Stanu Cywilnego),

  • odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku (z wyjątkiem osób, które zawarły związek małżeński w Urzędzie Stanu Cywilnego w Skulsku i dokument znajduje się w tutejszym Urzędzie Stanu Cywilnego),

  • w przypadku wątpliwości organu, na jego żądanie, poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument poświadczający obywatelstwo polskie.

 


MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Wniosek należy złożyć osobiście (małoletni do 13 roku życia w obecności obojga rodziców/opiekunów prawnych, po ukończeniu 13 roku życia w obecności rodzica/opiekuna prawnego) w Urzędzie Gminy, właściwej ze względu na miejsce stałego pobytu a w razie braku takiego miejsca pobytu, według ostatniego miejsca pobytu stałego. W przypadku gdy nie można ustalić miejsca ostatniego pobytu stałego, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla dzielnicy Warszawa-Śródmieście.

Mieszkańcy Gminy Skulsk składają wniosek w Urzędzie Gminy Skulsk, Urząd Stanu Cywilnego (pok. nr. 5)

Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.



TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

1 miesiąc – zgodnie z procedurą Systemu Wydawania Dowodów Osobistych (SWDO) od chwili wprowadzenia wniosku o wyrobienie dowodu osobistego



SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy, a w przypadku małoletniego przed ukończeniem 13 roku życia obecności rodziców/opiekunów prawnych, po ukończeniu 13 roku życia rodzica/ opiekuna prawnego.

Wniosek wypełnia i podpisuje wnioskodawca a w przypadku małoletniego wnioskodawca oraz opiekun prawny lub przedstawiciel ustawowy.

W obecności interesanta, pracownik przy użyciu środków informatycznych, sporządza formularz (druk ścisłego zarachowania) składający się z części A i B.

W części A umieszcza się dane osobowe, zdjęcie, termin ważności dowodu osobistego, pieczęć wystawcy oraz podpis osoby upoważnionej do sporządzania formularzy.

Wnioskodawca potwierdza zgodność danych osobowych zawartych w części A formularza własnoręcznym podpisem.

Część B, która zawiera potwierdzenie złożenia wniosku oraz określa termin odbioru dowodu osobistego otrzymuje wnioskodawca.

Przy odbiorze wnioskodawca zwraca część B formularza, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego (w przypadku zagubienia części B formularza, wnioskodawca składa stosowne oświadczenie, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego).

Dowód osobisty odbiera się osobiście. Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności rodzica/opiekuna prawnego.

Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, przy odbiorze dowodu osobistego zwraca kartę stałego lub czasowego pobytu.

Przy odbiorze nowego dowodu osobistego dotychczasowy dowód podlega unieważnieniu.



OPŁATY

Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od dn. 1.01 2010 r.

 


TRYB ODWOŁAWCZY

Nie dotyczy



PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.)

 


DODATKOWE INFORMACJE

Wygląd dowodu osobistego:

Jest to forma spersonalizowanej karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85 mm, wykonanej z tworzywa sztucznego, zawierającej dane osobowe, zdjęcie, podpis posiadacza, 3 literową serię, 6-cio cyfrowy numer dowodu osobistego, nazwę organu wydającego, datę wydania i termin ważności oraz elementy zabezpieczające.



DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI

12.04.2013 r.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 lutego 2014 12:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Klimek
Ilość wyświetleń: 2031
08 sierpnia 2014 12:04 (Krzysztof Klimek) - Zmiana treści zakładki.
08 sierpnia 2014 11:55 (Krzysztof Klimek) - Zmiana treści zakładki.
19 lutego 2014 12:52 (Krzysztof Klimek) - Dodanie nowej zakładki.